Dvoutaktní motory jsou kvůli přísným normám na ústupu a pomalu vymírají. S tím se ale nechtějí smířit technici KTM, kteří své nadupané motory vyvíjejí celá desetiletí a dotáhli jejich výkon a spolehlivost na absolutní vrchol. Nyní přicházejí s řešením – technologie vstřikování paliva by mohla vdechnout nový život 2T kategorii a nastartovat novou generaci dvoutaktní éry. Tato technologie by dokonce mohla vrátit 2T motocykly i do běžného provozu. Je toto plán KTM?

 

 

V převratné tiskové zprávě z minulého týdne KTM oznámila, že má připravenu zcela novou řadu 2t enduro motocyklů s technologií vstřikování paliva, označenou jako modely 2018. Definitivní představení nových modelů by mělo proběhnout v květnu letošního roku.

 

Konkrétně to znamená představení tří nových modelů vybavených touto technologií, bude se jednat o stroje 250 EXC TPI, 300 EXC TPI a 250 XC-W TPI. Vstřikování paliva není jedinou novinkou. KTM jako první výrobce ve velkém měřítku zavádí v této kategorii také technologii automatického přimíchávání oleje do paliva. Tyto novinky zásadně inovují 2T motory a přinášejí zvýšení výkonu, jednodušší obsluhu a čistší spalování než kdy jindy. Myslím, že nazvat tyto kroky jako „revoluční“ je zcela na místě – jsem na počátku úplně nové generace závodních motorů!

 

Technika dvoutaktních motorů je v mnoha ohledech dokonalejší než konkurenční 4t technologie. Protože dvoutakty spalují zápalnou směs při každé otáčce motoru (u 4T je to každá druhá otáčka), produkují mnohem více energie pro danou kubaturu v kratším čase. Kromě toho jednoduchost 2T motorů (nemá žádné ventily a systém rozvodů) přináší mnohem snazší údržbu než jeho těžší a komplikovanější protějšek. V mnoha použitích, zejména v motokrosu a enduru je 2T technologie ideální.

Nabízí se otázka – když jsou 2T motory tak úžasné – jaktože jsou jako trend na ústupu? Opověď je jednoduchá: emise. Dvoutaktní motory mají tendenci vypouštět hodně nespáleného paliva ve výfukových plynech, navíc namíchaného s olejem. Výsledkem je konstantní oblak modrého kouře z výfuku.

 

Nedokonalé spalování a výrazné kouření samozřejmě závodníky vůbec netrápí. Ovšem řídící orgány po celém světě se na tuto problematiku dívají jinak a vytváří dlouhodobý tlak a bojují za omezování emisí. Čistší spalování 4T motorů pomohlo jejich rozšíření do běžného provozu, zatímco lehčí a výkonnější dvoutakty byly odsunuty pouze do závodního prostředí.

 

Čtyřtakty by pravděpodobně vytlačily 2T techniku i ze závodního světa, většina výrobců nabízela postupně 4T motory ve všech třídách a 2T postupně vyřazovaly z nabídky. Dnes se vývojem 2T motorů zabývá pouze KTM a pár malých výrobců. Přejme si aby novinka od KTM pozvedla oblibu dvoutaktů opět na vrchol.