Pozice na motocyklu

Většinu času jízdy na terénním motocyklu byste měli trávit ve stoje. A nezáleží, zda jezdíte motokros nebo enduro. Pozice vsedě je vhodná pouze na dlouhé rovné úseky nebo na utažené zatáčky projížděné motokrosovým stylem.

Nejlepší enduro jezdci současnosti vycházejí z trialových základů a mají tendenci jezdit vestoje úplně všechno. Mimochodem, triálka Vám ani neumožní kamkoliv si sednout.

 

Správný postoj ve stupačkách

Základními prvky správného neutrálního postoje jsou:

-          Ve stupačkách se stojí na přední části chodidla, ne na střední,

-          Pevný kontakt s motocyklem v oblasti kolen a kotníků,

-          Brada jezdce je nad řídítky,

-          Pokrčené paže s lokty nahoru,

-          Prohnutá záda.

Toto je základní jízdní pozice. Tuto pozici můžete vyzkoušet a trénovat s motocyklem na stojanu.

Důležité je neustálá vědomá kontrola této pozice za jízdy. Dbejte na to, kontrolujte se a opravujte. Je to jeden ze základních prvků pro zrychlování.

V této pozici máte nejefektivnější podmínky pro udržení kontroly nad motocyklem, a můžete rychle reagovat a kompenzovat ztrátu rovnováhy.

Důležité je dodržet správnou pozici chodidla na stupačkách. Neopíráme se středem, ale o přední část chodidla. Tím výrazně omezíte riziko poranění nohy při jízdě přes pařezy nebo skály. Zabráníte také nechtěnému přibržďování nebo přeřazení. Zároveň Vám tato pozice dodává maximální kontrolu nad motocyklem.

Při řazení nebo brzdění budete muset přesunout nohu tak, aby byla o stupačku opřena střední částí chodidla. Tato pozice je také vhodná pro dopady po skocích, kdy částečně omezuje zatížení kotníku.

Při jízdě v lese, kdy potřebujete mít stále nohu na brzdě, dávejte pozor na pařezy a jiné pevné překážky.

 

Pevný kontakt 

Pevným stiskem motocyklu pomocí kotníků a kolen získáváte okamžitě obrovskou výhodu kontroly. Toto si můžete ověřit jednoduchou zkouškou. Požádejte parťáka aby zakymácel motorkou zatímco na ni stojíte. A teď porovnejte ten rozdíl, když motorku sevřete koleny vs. když ne. Tento pevný grip koleny Vám zároveň výrazně ušetří síly a napětí v rukou při brždění nebo akceleraci. To oceníte hlavně na dlouhých jízdách.

Při průjezdu zatáčky vsedě má vnější noha tlačit do stupačky a zároveň se kolenem opíráme o nádrž – tato pozice optimálně zatíží zadní kolo, udrží ho na trati a vy proletíte zatáčkou.

 

Nahrbená záda

Jezděte v pozici s mírně nahrbenými zády. Lépe tak absorbujete nárazy a zachováte lepší flexibilitu horní části těla.

Rovná nebo prohnutá záda budou na otřesech velmi trpět a sníží se také vaše schopnost rychle přenášet váhu.

 

Lotky nahoru

Paže nesmí být napnuté, ale naopak ohnuté a uvolněné. To vám dodává větší pružnost. Vysunutí loktů nahoru je také důležitým prvkem kontroly. Můžete takto lépe pracovat s řídítky a také je rychle zpevnit pokud přední kolo ustřelí do strany. Opět si můžete udělat zkoušku s kamarádem a porovnejte jak dokáže motocykl rozkmitat když máte lokty dole a když nahoře.

start

 

Pozice v sedě

Pokud jezdíte v sedě, budete mít vždy horší kontrolu nad motocyklem. Je ta daleko těžší a pomalejší přesouvat se dopředu, dozadu nebo do stran, například když vyrovnáváte balanc.

V této pozici je pevná fixace koleny a správná poloha loktů ještě důležitější!

 

Na závěr

Neexistuje ideální pozice páček pro obě jízdní pozice. Nastavte si správnou polohu páček, řadičky a pedálu brzdy spíš pro pozici jízdy ve stoje. V této pozici se snažte jezdit co nejvíce.

V zatáčkách se snažte udržet co nejvíce také ve stupačkách. Pozice v sedě je výhodnější až v opravdu utažených zatáčkách. To ale budete muset napřed natrénovat.