Palivové systémy starších motocyklů vyžadují pravidelnou údržbu. Pokud chcete vždy spolehlivě nastartovat, musíte dbát o správnou funkci benzínového kohout, palivovému potrubí, včetně filtru, i samotnému karburátoru. Projdeme si základní body čištění u nejjednoduššího typu klasického šoupátkového karburátoru.

 

 

 

1)      Pomocí odkalovacího šroubu vypusťte z karburátoru zbytek benzinu a demontujte karburátor z motocyklu. Poznamenejte si rozmístění a vedení palivových i přepadových hadiček, i plynového lanka. Zkontrolujte přírubu mezi karburátorem a motorem. Pokud je ztvrdlá, nebo dokonce popraskaná určitě ji vyměňte za novou.

 

2)      Pečlivě očistěte povrch karburátoru, použijte speciální přípravek ve spreji a měkký malý kartáček. Odstraňte šrouby, které drží plovákovou komoru. Pokud je komora přilepena k tělu karburátoru použijte lehký úder rukojetí šroubováku k jejímu uvolnění.

 

 

3)      V plovákové komoře bývá zpravidla nános usazenin. Vyčistěte celou komoru velmi pečlivě. Pro uvolnění zaschlých nečistot použijte tenký háček nebo šroubovák. Vypláchněte komoru speciálním přípravkem.

 

4)      Vysuňte čep plováku a demontujte plovák společně s jehlovým ventilem. Zkontrolujte, zda jehla prochází svým vedením lehce a bez zadrhávání. Ověřte, že gumová špička jehly je v bezvadném stavu a není na ni omačkaný kroužek. Ujistěte se, že uvnitř plováku není žádný benzín, to by znamenalo poškozený netěsný plovák. Pokud zjistíte opotřebení na jehle nebo plováku, ihned je vyměňte za nové.

 

 

5)      Vyjměte z karburátoru všechny trysky, zpravidla je hlavní tryska ve středu karburátoru, vedle ní je menší volnoběžná tryska. Vyšroubujte také šroub bohatosti směsi. Najdete pod ním pružinku, malou podložku a gumový o-kroužek. Před jeho demontáží si poznamenejte jeho pozici pro následnou montáž.

 

 

6)      Propláchněte tělo karburátoru čističem ve spreji. Propláchněte všechny otvory po tryskách.

 

7)      Odstraňte všechny nečistoty z trysek a emulzních otvorů. Někdy stačí profouknutí kompresorem, odolnější nečistoty budete muset odstranit pomocí tenkého drátku. Pro tyto účely jsou ideální štětiny z mosazného kartáče.

 

 

8)      Sestavte všechny komponenty zpět do karburátoru, dotáhněte plovákovou komoru, zkontrolujte správnou pozici šroubu bohatosti a instalujte karburátor zpět do motocyklu.

 

 

 

Vhůru na zkušební jízdu!