Seřízení ventilových vůlí

Soustava rozvodů patří k nejchoulostivějším částem motoru a na jejím správném nastavení bezprostředně závisí chod a životnost motoru. Existuje množství typů rozvodů, ale všechny vyžadují pravidelnou kontrolu a seřízení.

Podíváme se detailně na nejjednodušší variantu rozvodů – OHC, jednovačkový motor s ventily seřizovanými pomocí šroubů.

Tato varianta je nejjednodušší a nejrychlejší na seřízení, ale zároveň vyžaduje kontrolu o něco dříve než ostatní typy. Zpravidla je zde předepsán interval 6.000 – 10.000 km. Tato technologie rozvodů je používána u většiny starších jednoválcových endur jako jsou Yamaha XT, Honda XR/XL, Suzuki DR nebo třeba na modernějších motorech KTM RSF.

Co budeme potřebovat:

- základní sadu klíčů k povolení servisních víček,

- spárové měrky,

- manuál s hodnotami požadovaných vůlí

Co a proč budeme seřizovat

Aby motor správně fungoval, je potřeba udržovat předepsanou vůli mezi ventilem a vahadlem (popř. vačkou), která jej ovládá. Tyto vůle předepisuje výrobce motocyklu v manuálu a zpravidla se pohybují v určitém rozsahu, např 0,12 – 0,17mm. Znamená to, že ideální hodnota je 0,15, ale pokud se bude vůle pohybovat v doporučeném rozsahu, nehrozí motoru žádné poškození. Vašim úkolem tedy bude změřit a v případě potřeby upravit stávající vůli na každém ventilu.

1) Základním podmínkou je, že budeme pracovat se zcela studeným motorem. Prvním krokem bude odstrojení a důkladné umytí motocyklu, hlavně tedy motoru. V průběhu prací se budou demontovat víčka motorů a jakékoliv zanesení nečistot do motoru může být vážným problémem. Demontujte všechny díly, které by Vám bránily v pohodlném přístupu k horní části motoru.

2) Nyní demontujte servisní krytky z víka alternátoru (zpravidla levé víko motoru) Větší krytka Vám umožní přístup k hlavní matici klikovky, menší je kontrolní okýnko pro nalezení správné polohy.

3) Dalším krokem bude demontáž víček ventilů. Buďto se odšroubují celá (např Honda XL/XR), nebo jsou přichycená dvěma šrouby.

4) Demontujte svíčku, nebudete se muset prát s kompresí.

5) Důležitým dalším krokem je nastavení správné pozice klikovky. Pomocí klíče otáčejte klikovkou ve směru otáčení motoru a najděte pozici kdy je píst zcela nahoře (=horní úvrať – HÚ). Můžete si pomoci dlouhým šroubovákem zasunutým do spalovacího prostoru (ale opatrně, ať se Vám tam nesekne). Správnou pozici HÚ si ověříte a doladíte v kontrolním okýnku bočního víka. Ryska na rotoru alternátoru s označením „T“ musí lícovat s ryskou na víku. Aby to nebylo tak snadné, je zde jedna komplikace. Vzhledem k tomu, že klikovka s vačkou se vůči sobě otáčejí v poměru 2:1, existují zde dvě horní úvratě. Musíte nastavit tu správnou a pracovat s ventily pouze v této jediné správné poloze. Určíte ji naštěstí snadno: pokud máte klikovku nastavenou do HÚ a ventily jsou zcela bez vůlí, otočte klikovkou ještě o jednu celou otáčku opět do HÚ a nyní by měly být ventily zcela odlehčeny. Poznáte to podle toho, že s ovládacími vahadly lze prsty lehce pohybovat, popř cvakat.

6) Teď začínáme s měřením. Pokud výrobce předepisuje např. vůli 0,12 – 0,17 mm, začneme měrkou o síle 0,15mm. Ta by měla jít s lehkým odporem vsunout mezi konec dříku ventilu a seřizovací šroub. V tomto prostoru musí jít měrka s lehkým třením posunovat. U některých motoru se musí měrky zasouvat „za roh“, takže pocit na měrce může být lehce zkreslený, ale to po krátkém tréningu vycítíte. Pokud měrka chodí naprosto lehce, pravděpodobně je zde vůle větší než předepsaná. Snadno si to ověříte silnější měrkou, v našem případě by to byla 0,20mm. Jestliže jste v tomto kroku zjistili, že se vůle u všech ventilů pohybuje v předepsaném rozsahu, máte hotovo. Můžete motor zadeklovat a jít zase jezdit.

7) Nastavení vůlí. Jestliže jste naměřili menší nebo větší než předepsané vůle, bude nyní potřeba je nastavit na správnou hodnotu. Povolte zajišťovací matici na stavěcím šroubu, nastavte pomocí šroubováku správnou hodnotu a pojistnou matici opět pevně dotáhněte. Při dotahování matice doporučujeme držet stavěcí šroub šroubovákem, aby nedošlo k jeho pootočení – a tím k rozhození nastavení. Po nastavení všech ventilů můžete pro jistotu otočit klikovkou (o dvě otáčky) a v horní úvrati ještě jednou zkontrolovat, zda všechny vůle sedí.

8) Finální fáze! Nyní zbývá už jen namontovat zpět všechny krytky a víčka.

A MÁTE HOTOVO!

Prošli jsme si základní princip seřízení ventilů. Pro co nejsnazší vysvětlení a pochopení jsme zvolili nejjednodušší variantu. V praxi existuje spousta dalších a komplikovanějších systému rozvodů. Například dvouvačkové motory, nebo motory, kde se vůle seřizuje pomocí vyměnitelných podložek, nebo víceválcové motory, kde vstupují do hry další horní úvratě, atd. Tyto náročnější technologie probereme někdy příště. V našem dnešním článku šlo hlavně o pochopení principu seřízení ventilových vůli.