MYTÍ OFF ROAD MOTOCYKLU

Dříve než se pustíte do jakékoliv údržby motocyklu, je nanejvýš vhodné důkladně motorku umýt. Nejen, že se Vám bude pracovat daleko lépe a rychleji, ale zároveň tím zabráníte zanesení nečistot do motoru. Jako každá práce jde i mytí motocyklu dělat špatně nebo správně. Pročtěte si naše rady a mytí bude vždy probíhat bez problémů.

 

Co budete potřebovat:

  • Tlakovou myčku (wapku)
  • Kbelík
  • Stojan pod motorku
  • Měkký kartáč
  • Ucpávky do výfuku
  • Lepicí pásku
  • Gumovou paličku
  • Mycí šampon
  • Lahev s rozprašovačem
  • Kompresor
  • WD-40 nebo jiný podobný konzervační přípravek
  • Vazelinu
  • Kryt airboxu
  • Drátěný kartáč
  • Čistý hadr
  • Utěrku z mikrovlákna
  • Čistící sprej na kontakty
  • Leštící sprej na plasty

 

Jak na to?

Staňte se profíkem a pořiďte si tlakovou myčku. Můžete umývat svůj bike zahradní hadicí s rozprašovačem, ale nedosáhnete tak dobrého výsledku. Nezapomeňte, že myjete pravý dirt bike a ne rodinný kombík.

Demontovat nebo nechat sedačku na motorce? To je věčná otázka. Je pravdou je pěna sedla bude časem degradovat, pokud ji budete často a intenzivně namáčet. Ovšem pokud budete s wapkou pracovat šetrně a sedlu se vyhnete, můžete sedačku ponechat na motorce. Profesionální mechanici ale sedačku vždy sundávají.

Pokud jste se rozhodli demontovat sedačku, vyjměte vzduchový filtr a vstup do airboxu překryjte originálním krytem filtru. Našroubujte zpět šrouby sedla, přichytíte tak podsedlové tabulky. Utěsněte všechny přepadové hadičky, které by mohly být zasaženy vodou (můžete použít šrouby). Utěsněte koncovku výfuku pomocí vhodného „špuntu“, nebo použijte silnou lepicí pásku. Pracujte pečlivě, musíte zabránit vodě, aby vnikla do výfuku a tudy pak dále do motoru! Pokud necháváte sedačku na motorce (a filtr v airboxu!), přelepte páskou sací otvory pro vzduch. POZOR! Nezapomeňte tyto pásky a ucpávky odstranit před jízdou!

 

Pomocí paličky a lehkých úderů oklepejte z motorky větší kusy zaschlého bahna a špíny. Nepoužívejte škrabku, pokud je již špína ztvrdlá – poškrábali byste si plastové díly. Pomocí kartáče nahrubo očistěte řetěz.

A teď začínáme profi mytí! Položte motorku na bok a opřete konec řídítek o stojan. V této pozici se snadno dostanete k těžko dostupným místům, jako jsou spodek nádrže, vnitřní strana blatníků nebo prostor pod motorem. V těchto místech je špíny nejvíce.

Lehce postříkejte motorku vodou aby špína změkla. Nechte působit minutu až dvě a potom začněte s důkladným mytím wapkou. Postupujte rozumně a nestříkejte zbytečně moc vody do prostoru ložisek. Vyhněte se také kabeláži a konektorům. Současné motocykly mají sice tyto části dobře utěsněné, ale zbytečná vlhkost jim určitě neprospěje.

Nyní položte motorku na druhou stranu. Pokud používáte ochranný plech pod motorem, teď je ta pravá chvíle pro jeho demontáž. Důkladně opláchněte motocykl i z této strany a nevynechejte ani prostor mezi rámem a motorem.  Pokud jezdíte motocykl s alu rámem, můžete vydrhnout rám a viditelné díly motoru hrubší houbičkou. Odstraníte tak všechny tvrdé nečistoty a nánosy. Poté opláchněte vodou.

Zvedněte motocykl a usaďte jej na stojan. Pomocí láhve s rozprašovačem postříkejte celý motocykl saponátem nebo čistícím prostředkem. Nechte působit pár minut. Použijte měkký kartáč a celý motocykl očistěte – opláchněte zbytky pěny a nečistot. Pečlivě vyčistěte také rám, kyvku a špice výpletu.

Vysušte motocykl pomocí suché utěrky, těžko dostupná místa vysušte ofoukáním stlačeným vzduchem. Obzvláště pečlivě vyfoukejte elektro konektory a ošetřete je sprejem na kontakty s vodoodpudivou funkcí, zabráníte tak korozi konektorů. Opatrně vyfoukejte kapky vody z prostorů chladičů.

Použijte utěrku z mikrovlákna a pečlivě osušte trubky přední vidlice. Ujistěte se, že zde nezůstaly žádné kapky, které by na trubkách zaschly. Minerální usazeniny mohou mít ostré hrany, které mohou snadno poškodit těsnící gufera. Osušte také řetěz, před tím, než jej budete znovu mazat. Zkontrolujte také lanka, v ideálním případě je promažte.

 

Na závěr naneste na plasty leštící Polish Spray a utěrkou z mikrovlákna pěkně rozleštěte. Dbejte na to, aby sprej nezasáhl brzdové kotouče, snížili byste jejich brzdný výkon.

Pokud jste postupovali pečlivě, vypadá Váš motocykl téměř jako nový. Je načase vyrazit na pořádnou vyjížďku – nejlíp někam na zablácenou trať!

 

NA ZÁVĚR PÁR KLÍČOVÝCH MÍST, KTERÁ PŘI MYTÍ NEVYNECHAT

  • Regulační šrouby tlumičů – musí být čisté a přístupné
  • Stupačky, řadička – pro důkladné umytí můžete demontovat
  • Vodítko řetězu – nános špíny razantně zkracuje životnost řetězu
  • Chladiče – chlazení bude účinnější, pokud budete mít čisté a průchozí chladiče
  • Prostor pod nádrží – pečliví mechanici sundávají při mytí i nádrž a oplachují prostor pod ní