Pojďme se podívat na pár základních tipů jak na tuto pauzu připravit svůj motocykl. Není totiž nic horšího, než když se chcete první krásný jarní den projet a motorka ignoruje všechny Vaše snahy o start a jízdu. No bodejť, když jste na ni tři měsíce kašlali. Vyzkoušejte těchto pár tipů, které vám zaručí, že motocykl bude vždy v kondici a připravený vyrazit s vámi na cesty.

PŘÍPRAVA NA ZIMU

MYTÍ MOTOCYKLU

Začneme důkladným, ale opravdu důkladným umytím celého motocyklu. Odstraňte všechny nečistoty z lakovaných i kovových částí. Ty totiž mají schopnost udržovat vlhkost což by mohlo vést ke vzniku a rozšíření koroze nebo oxidace. Čím lépe si s čištěním vyhrajete, tím víc vám bude motorka děkovat v tmavých, studených zimních dnech. Tato část je násobně důležitější pokud parkujete motorku v nevytápěných prostorách. Ošetřete všechny gumové a plastové díly vhodným přípravkem na silikonové bázi, a hliníkové části zase správným přípravkem na kovy, abyste předešli vzniku koroze.

PALIVO - NÁDRŽ

Po provedení těchto konzervačních prací doplníme palivo a stabilizační přípravky do něj. Ideální je zajet s motocyklem na nejbližší benzinku (ano s tím vymydleným motocyklem už se Vám nechce, rozumím). Ale má to své 3 důvody. Zaprvé prohřejete motor a olej, který před odstavením vyměníme. Zadruhé proběhne definitivní vysušení ještě mokrých pozůstatků po mytí, a za třetí po dotankování a přimíchání stabilizačního přípravku je potřeba dostat onen přípravek do celé palivové soustavy, tzn. do karburátorů nebo do vstřikovacích trysek, což se nám touto krátkou jízdou dokonale podaří. Abyste zabránili korozi nádrže způsobené kondenzací, doporučuji nabrat plnou nádrž. Většina současných motocyklů už má v nádrži odolný vnitřní povlak, takže toto riziko už není tak velké jako kdysi, ale stejně to tak udělejte.

MOTOROVÝ OLEJ

Po návratu do garáže vyměňte motorový olej i s filtrem. Pokud máte motocykl s kardanem, vyměňte olejovou náplň i v něm. Doplňte olej se správnou viskozitou a ve správném množství. Toto je důležitý krok směrem k bezproblémovému startu v nové sezoně.

KARBURÁTORY

Pokud je váš motocykl vybaven karburátory, nechte motor běžet na volnoběh a zastavte kohoutem přívod paliva. Nechte motor běžet, dokud sám nezhasne. V tomto režimu dojde k promazání celého motoru čistým olejem a hlavně dojde k vyprázdnění plovákových komor karburátorů, takže zabráníte vzniku nepříjemných úsad, které by vám stoprocentně ucpaly trysky v karburátoru. Přebytečné palivo z karburátorů můžete také vypustit přes odkalovací šrouby, benzin vypusťte do vhodné nádoby. Při manipulaci dávejte pozor, obzvlášť pokud pracujete u rozehřátého motoru. V případě, že máme motocykl se vstřikováním, nechte motor běžet cca 3 minuty a pak jej vypněte.

PNEUMATIKY

Motocykl zaparkujte ideálně v místě se stabilní teplotou a mimo přímý sluneční svit. Pokud je to možné, použijte zvedáky, aby byly pneumatiky lehce přizvednuty nad podlahu, ale není to přímo nutnost. Zkontrolujte správný tlak v pneumatikách.

AKUMULÁTOR

Pokud nebudete vytahovat akumulátor z motocyklu, očistěte řádně svorky a u klasických baterií zkontrolujte hladinu elektrolytu. Ideálně připojte motocykl na inteligentní nabíječku, která Vám zajistí 100% péči o akumulátor po celou zimu. Vhodnější variantou je ovšem demontáž akumulátoru a jeho skladování v pokojové teplotě.

OCHRANA PŘED HLODAVCI

Ještě důležitá poznámka. Nezapomeňte, že Váš odstavený motocykl mohou napadnout hlodavci. Pokud parkujete v rizikovějších oblastech, doporučuji přelepit páskou vstup do airboxu a také koncovku výfuku. V ohrožení jsou také kabely, použijte odpuzovací sprej. Nakonec můžete celý motocykl překrýt textilním potahem.

Pokud provedete všechny tyto operace, máte zajištěno, že s prvním jarním dnem pouze doplníte tlak v pneumatikách a budete schopni okamžitě vyrazit.

Také nezapomeňte, že zima je ideální čas na všechny ty drobné opravy, které jste přes sezonu odkládali. Zároveň je to velmi příjemný způsob jak trávit dlouhé zimní víkendy a navíc přináší jistotu, že váš motocykl bude v perfektní kondici.