PŘÍPRAVA NA PRVNÍ JARNÍ VYJÍŽĎKU

 

Jaro se nezadržitelně blíží a je jasné, že den první projížďky tady bude cobydup. Než vyrazíte na cesty, ujistěte se, že je Váš motocykl bezvadně připraven na novou sezonu. Přinášíme návod, který Vám pomůže se základní přípravou.

 

 

Pokud jste byli pečliví na podzim a provedli poctivou zazimovací přípravu, máte polovinu operací ušetřenou a Váš motocykl je téměř okamžitě připraven na první jízdu. Pokud ne, bude Vás teď čekat trochu více úsilí a péče.

 

Ať tak či tak, pomocí našeho průvodce bude příprava trvat jen pár chvil a Váš motocykl bude opět připraven na sezonu. Tak neváhejte a pojďte na to – ať neztratíte ani jeden den.

 

Přinášíme 7 bodů plánu přípravy na novou sezonu:

1)    Práce s manuálem – najděte manuál k motocyklu a prolistujte si jej

2)    Palivo – proč nepoužívat starý benzín

3)    Baterie – oživení a údržba baterie

4)    Pneumatiky – vydrží celou sezonu?

5)    Olej a filtr – pravý čas na výměnu oleje

6)    Náplně – nezapomeňte na brzdovku a chladící kapalinu

7)    Mytí – dodejte lesk své první jízdě

 

 

Manuál k motocyklu

Projděte si Váš manuál k motocyklu. Náš návod Vás sice provede základními body údržby motocyklu, ale přesný manuál pamatuje i na specifické prvky přímo Vašeho motocyklu.

Krátkým prolistováním manuálu se dostanete do obrazu a zjistíte, jaké práce Vás čekají, popř. jaké nářadí budete potřebovat.

 

 

Palivo

 

Na stav benzinu se častokrát zapomíná a přitom je to velice problematická záležitost. Obzvláště dlouhodobé skladování benzínu způsobuje dramatický pokles jeho kvality. Po několika měsících je odpařena spousta spalitelných prvků benzínu a motor má s takovým palivem velké potíže. Pravděpodobně bude motor běžet nepravidelně, nebo taky vůbec. Pokud máte sportovní motocykl s vysokým kompresním poměrem, bude tento problém ještě výraznější.

Aby toho nebylo málo – benzín reaguje se vzduchem a tvoří usazeniny. Ty mohou ucpat celý palivový systém, včetně potrubí, karburátorů nebo vstřikovačů. Vlivem kondenzace se také tvoří vodní pára, která dále snižuje kvalitu benzínu.

Pokud jste před zimou natankovali plnou nádrž paliva, bude zřejmě váš starý benzín již zvětralý a bude složitější motor nastartovat. Účinnou pomocí proti tomuto problému je přidání stabilizátoru paliva do nádrže. To je ovšem operace, která měla být provedena na podzim. Teď už přidávání stabilizátoru nemá smysl. Pokud se Vám tedy nepodaří motocykl nastartovat, neztrácejte čas a natankujte radši čerstvý benzín.

Pokud jste motocykl přes zimu skladovali s prázdnou nádrží, zkontrolujte její vnitřní stěny. Rez nebo kondenzace znamenají potíže při provozu.

Ideální je naplnit nádrž čerstvým benzinem a zajistit tak, aby palivo bylo tak čerstvé, jak je to jen možné.

 

 

 

Akumulátor

 

 

Další častou příčinou jarních potíží bývá akumulátor. Pokaždé, když se akumulátor vybije, se jeho životnost a kapacita snižuje. Takže nechat celou zimu akumulátor v mrazu s tím, že se na jaře nabije, není zrovna dobrý nápad. Ideálním řešením je použití chytré nabíječky, která udržuje celou zimu baterii v provozu a průběžně ji dobíjí. To je režim, který je k akumulátorům nejšetrnější. Tyto nabíječky automaticky přeruší cyklus nabíjení v momentě, kdy je baterie plně nabitá, a nehrozí tak možnost poškození z důvodu přebití.

Pokud jste v situaci, že jste připojili baterii k nabíječce a nic se neděje, je pravděpodobné, že vaše baterie je již definitivně poškozena a není možné ji oživit. Je určitě lepší zjistit tento stav pár týdnů před prvním vyjetím, takže máte prostor objednat si novou baterii s předstihem aniž byste museli odložit svou první jízdu.

 

 

 

Pneumatiky

 

Pneumatiky jsou důležitou součástí Vašeho motocyklu, které by měly být v praxi kontrolovány před každou jízdou! Jen několik čtverečních centimetrů pryže udržuje Vás a Váš motocykl v bezpečném kontaktu s vozovkou. Mít pneumatiky v pořádku je zásadní předpoklad bezpečné jízdy.

Při kontrole pneumatik ověřte, že nedošlo k vytvoření plošek. Tento problém nastává, když motocykl stojí celou vahou a bez pohybu dlouhou dobu. Obzvláště u měkčích směsí je tento jev velmi častý. Řešením je skladování motocyklu na stojanech, nebo alespoň pootočení kol v určitém intervalu.

Dále zkontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách, je pravděpodobné, že bude potřebovat upravit a dohustit na správnou hodnotu.

Podívejte se také na opotřebení pneumatik. Pokud se blížíte hranici opotřebení, může být dobrým nápadem vyměnit pneumatiky už teď a vědět, že budete mít vyřešeny pneumatiky na celou sezonu.

 

 

Motorový olej

 

Možná jste olej vyměnili už jako součást podzimní přípravy. Pokud ne, je teď nejvyšší čas na výměnu před sezonou. Každý motocykl vyžaduje specifický postup pro výměnu oleje, postupujte podle manuálu k motocyklu.

 

 

 

Další náplně

 

Jednou z opomíjených a přitom důležitých součástí motocyklu je brzdová kapalina. Brzdová kapalina má extrémní schopnost pohlcovat vzdušnou vlhkost a tím rapidně klesá její výkonnost a odolnost proti teplotám.

Zkontrolujte v brzdové nádobce hladinu kapaliny a zkontrolujte také její barvu. Když budete potřebovat doplnit kapalinu v nádobce, dodržte správný typ brzdové kapaliny. Pokud je kapalina tmavě hnědá, doporučujeme její kompletní výměnu.

 

Zkontrolujte také hladinu a odolnost chladící kapaliny. Doporučená životnost chladicí kapaliny je 4 roky, po tomto intervalu už kapalina nemusí mít garantovánu odolnost proti varu a je na místě ji vyměnit za čerstvou.

 

 

 

Umytí motocyklu

 

Dříve než poprvé vyrazíte, ujistěte se, že Váš motocykl vypadá stejně dobře jako vy! Dopřejte svému biku trochu kosmetické péče, odstraňte nános prachu a špíny a ošetřete lak voskem. Ochráníte jej tak proti odletujícím kamínkům i proti slunečnímu záření.

 

Nyní jste kompletně připraveni – s dobitou baterií, natankovaným čerstvým benzinem v nádrži, s promazaným stojem a nablýskanými kapotážemi. Zbývá poslední věc – vyrazit na cesty!