Pravidelná péče o motocykl může na první pohled vypadat jako technicky a časově náročná operace, obzvláště pokud jste v této oblasti nováčkem. Ale pokud se rozhodnete, že provedete tyto základní úkony sami, poznáte dokonaleji svůj stroj a navíc díky tomu ve finále můžete ušetřit spoustu času, peněz a problémů. Základní péče o motocykl nemusí stát tisíce korun. Postupujte podle následujícího návodu a udržíte svůj motocykl v tip top stavu.

 

Projedeme si společně tyto oblasti:

 

PNEUMATIKY

U pneumatik kontrolujeme tyto parametry:

-          Zkontrolujte tlak. Tlak měříme vždy u studené pneumatiky před jízdou. U zahřáté pneumatiky tlak vzduchu stoupne a měření je zkresleno. V případě potřeby doplňte tlak na hodnotu doporučenou výrobcem (pod sedlem, nebo na kyvce možná najdete info nálepku s doporučenými hodnotami)

-          Zkontrolujte vzorek a opotřebení běhounu. Hloubka vzorku musí odpovídat předpisům.

-          Zkontrolujte, zda na pneumatice nejsou praskliny, záseky, řezy v bočních stěnách, hřebíky, šrouby, oddělené vrstvy, boule nebo proražení. Pokud cokoliv z tohoto seznamu na své pneumatice najdete, neprodleně ji vyměňte!

-          Zkontrolujte ventilek, jeho těsnost.

pneu

 

 

BRZDY

Nečekejte, až Vás brzdy skřípáním upozorní, že se něco děje. Schopnost zastavit motocykl MUSÍTE mít vždy stoprocentní!

-          Zkontrolujte opotřebení brzdových destiček. Většina výrobců používá informační drážky v obložení, pokud už nejsou drážky viditelné, je čas na výměnu. Pokud máte destičky bez zářezů, změřte tloušťku obložení. Neměli byste se dostat pod 1mm. Pokud zjistíte, že máte jednu z destiček sjetou výrazně více než druhou, bude potřeba rozebrat a vyčistit, popřípadě zrepasovat brzdový třmen.

-          Zkontrolujte množství a kvalitu brzdové kapaliny. U většiny motocyklů najdete průhled na nádobce u hlavního brzdového válce na řídítkách, nebo u pedálu. V případě potřeby doplňte kapalinu podle předepsané specifikace (DOT3, DOT4, DOT5.1) Zkontrolujte také barvu kapaliny, měla by být čistě žlutá. Pokud už je tmavá, vyměňte ji. Manuály zpravidla doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu.

-          Zkontrolujte chod brzdové páčky. Měla by chodit lehce a mít přesně daný „doraz“. Pokud máte na páčce gumový pocit, bude potřeba odvzdušnit brzdový systém.

pads

 

SEKUNDÁRNÍ POHON

Ať už na svém motocyklu máte řetěz, řemen nebo kardan, pravidelné kontrole se nevyhnete.

-          Kardan. Náhon kardanem platí za bezproblémový a bezporuchový, ale určitě mu prospějete základní péčí. Doporučuji před každou sezonou vyměnit olejovou náplň v kardanu. Před plněním dobře očistěte okolí plnícího otvoru, aby nedošlo ke kontaminaci nové náplně nečistotami. Pokud je systém vybaven mazničkami, doplňte mazivo do všech míst.

-          Řemen. Řemenový pohon je velmi komfortní, tichý, a také velmi odolný proti opotřebení, to ovšem pouze v případě, že se Vám podaří uchránit jej před nečistotami a věnujete správnou péči jeho napnutí. Vizuálně zkontrolujte stav řemenu a řemenic. Hledejte trhliny a roztřepení, nebo chybějící zuby. V případě poškození je nutná výměna.

-          Řetěz. Nejrozšířenější systém je náhon řetězem. V průběhu provozu dochází k opotřebení celé řetězové sady. Zkontrolujte stav zubů na rozetě i kolečku. Pokud jsou zuby naohýbané nebo dokonce chybí, neváhejte s výměnou. U řetězu zkontrolujte vytahání (skvělou pomůckou je test, kdy se pokusíte řetěz odtáhnout od rozety. Pokud se Vám to podaří, je to špatně). Zkontrolujte také, zda jsou všechny články řetězu kompletní , a nejsou zde žádné rozpadlé válečky. Pokud je celá sada v pořádku, nastavte správné napnutí řetězu. Dbejte přitom na dodržení souososti kol. Řetěz udržujte vždy správně namazaný. Používejte mazivo ve spreji. Ideální je mazat řetěz po jízdě. Teplý řetěz umožní zatečení maziva do všech míst.

chain

 

MOTOROVÝ OLEJ + NÁPLNĚ

Správné množství oleje v motoru je klíčovým předpokladem správné funkce motoru. Kontrola množství oleje není složitou operací, osvojte si tento postup:

-          Zkontrolujte správnou hladinu motorového oleje. Hladinu zjistíte buď průhledem ve víku motoru, nebo pomocí měrky zašroubované do plnícího otvoru. Hladinu oleje kontrolujte u teplého motoru, cca 5 minut po vypnutí. Na měrce i u průhledu jsou vyznačeny dvě rysky cca 1cm od sebe vzdálené. Hladina oleje se musí udržovat v rozsahu vymezeném těmito ryskami. V případě potřeby doplňte olej na správnou úroveň. Dodržte specifikaci oleje doporučenou výrobce motocyklu.

-          Udělejte si rychlou kontrolu těsnosti motoru. Zkontrolujte hlavě okolí vypouštěcího šroubu a olejového filtru.

-          Stejným způsobem můžete zkontrolovat i olej v převodovce, pokud je Váš motocykl vybaven samostatnou náplní do převodovky.

-          Zkontrolujte také náplň chladicí kapaliny. Zkontrolujte množství kapaliny v expanzní nádobce i v samotném chladiči. POZOR! Víčko chladiče otevírejte vždy pouze u studeného motoru! Vodní i olejový chladič můžete očistit od nečistot a hmyzu měkkým kartáčem.

olej

VZDUCHOVÝ FILTR

Přívod čistého vzduchu je pro motor velmi důležitý a zásadně ovlivňuje životnost motoru. Pokud je Váš motocykl vybaven papírovým filtrem, zkontrolujte jeho znečištění a nepřehlédněte také žádné praskliny nebo úlomky. Pokud je filtr zanesený, vyměňte jej za nový. Žádné čištění ani praní tady nemá smysl. Sportovní bavlněné filtry typu K&N jsou navrženy tak aby vydržely déle a daly se udržovat v bezvadném stavu opakovaně. Pro vyčištění použijte originální přípravky a nezapomeňte jej před použitím také naolejovat. Pěnové filtry pro MX motocykl jsou rovněž navrženy pro opakované použití. Přípravky pro praní a mazání filtrů najdete v naší nabídce. Motokrosové motocykly používané v prašném prostředí vyžadují výměnu filtru poměrně často. Proto se vyplatí mít připravený náhradní filtr a měnit jej podle potřeby.

air

 

ELEKTRO VÝBAVA

100% stav elektroinstalace je zásadním předpokladem pro bezproblémový provoz.

-          Zkontrolujte stav nabití akumulátoru. Pokud nejezdíte často, vyplatí se použít inteligentní nabíječku, která udrží Váš akumulátor dlouhodobě v plné kondici.

-          Zkontrolujte funkci všech elektro zařízení jako jsou světla, blinkry, houkačka, palubní deska nebo brzdová světla.

-          Nezapomeňte na zapalovací svíčky. Podle servisního manuálu dodržujte předepsaný interval pro výměnu svíček. Stav svíček Vám také může napovědět v jakém stavu je palivový systém motocyklu. Při správně nastavené směsi budou mít svíčky světle hnědou barvu, to je ideální stav. Pokud jsou svíčky po demontáži bílé, pravděpodobně máte nastavenou příliš chudou směs, což při dlouhodobém použití může způsobit poškození motoru. Naopak černá, ulepená svíčka signalizuje příliš bohatou směs.

batt

 

Tak, a nyní jste připraveni natankovat plnou a vyrazit na cestu! Naučte se tuto kontrolu dělat pravidelně a užijte si bezstarostnou jízdu na bezvadně připraveném motocyklu!