Tipy pro správnou péči o offroad motocykly

Enduro a motokros rozdávají svým příznivcům potěšení plnými náručemi. Rozhodně ale nepatří mezi levné sporty. I náklady na hobby provoz hravě přesáhnout rozpočet na provoz rodinného osobního auta. Pojďme si projít pár základních tipů, které umožní udržet motorku v bezvadné kondici. Motocykl pak bude fungovat lépe, déle a dokáže Vám ušetřit náklady za zbytečné výdaje. Existuje spousta drobných úkonů, které můžete na své motorce provádět s minimálními náklady. Některé jsou tak primitivní, že jsou často přehlíženy jako zbytečné. Přesto je v nich velký potenciál pro nemalé úspory.

Údržba a mazání lanovodů

Čištění a mazání lanek je jeden z nejefektivnějších způsobů jak udržet pocit z jízdy jako na novém motocyklu. Do bowdenů proniká voda a prach. Pokud pro mytí motocyklu používáte wapku, je problém ještě výraznější. Zanesená a ucpaná lanka ztěžují chod páček, ztrácíte přesnost a rychlost v ovládání a zvyšujete svou únavu. Před čištěním lanek vyhákněte koncovky z uchycení v páčce. Nasaďte na lanko přípravek pro mazání lanek a propláchněte bowden čističem ve spreji(čistič brzd, nebo čistič kontaktů bude OK). Čistič vypláchne všechny nečistoty a vodu ven z bowdenu. Potom propláchněte lanovod řídkým olejem. Nepoužívejte husté mazivo jako třeba sprej na řetěz. To by lanko brzdilo ve svém pohybu. Olej typu WD40 bude lepší. Při každém druhém mazání lanek můžete také rozebrat a vyčistit samotné uložení páčky v objímce a promazat její čep mazacím tukem. To dodá páčce hladší a lehčí chod.

Péče o výfukové potrubí

Při montáži výfukového kolena vždy kontrolujte stav těsnění. Nezapomeňte, že dokonalé utěsnění má obrovský vliv na výkon motoru a jeho průběh. U 2T výfuků vždy zkontrolujte stav těsnících o-kroužků (nebo těsnícího plechu u některých moto Honda). Těsnění musí v tomto místě snášet extrémní teploty a často se spéká do čtvercového průřezu. Zkontrolujte zda nejsou kroužky ploché nebo roztržené. V případě jakéhokoliv poškození je vyměňte za nové. U některých motorů je pod výfukovým kolenem vložen měkký kovový kroužek, který chrání hliníkové vyústění z válce (nebo z hlavy) před kontaktem s tvrdým výfukovým kolenem. Zkontrolujte stav tohoto těsnění, aby nedošlo ke zbytečnému vytlučení volným výfukovým potrubím. Pokud ani s novým těsněním není uložení výfuku dokonalé, můžete si pomoci tenkou vrstvou high-temp silikonu, který dotěsní drobné vůle. Při montáži výfukového systému začněte pružinami, které usadí potrubí do správné pozice a teprve potom dotáhněte upevňovací šrouby. Tím dosáhnete usazení potrubí ve správné pozici. Povrch výfukového kolena ošetřete čas od času konzervační pastou. Zabrání tak vzniku koroze a udržíte výfuk déle jako nový.

Péče o řetěz a kolečka

Základním požadavkem pro dlouhou životnost řetězové sady je správné napnutí a promazání řetězu. Je důrazně doporučeno měnit vždy kompletní řetězovou sadu jako celek. Tedy řetěz, rozetu i primární kolečko dohromady. Když nainstalujete novou řetězovou sadu, všechny její části se opotřebovávají současně a v souladu. Pouze v tomto režimu dokážete z řetězovky vyždímat její celý potenciál a maximální životnost. Pokud namontujete nový řetěz na „jetá“ kolečka je jisté, že k jeho zničení dojde podstatně dřív a zdaleka nevydrží tolik jako celá nová řetězovka. A stejným způsobem je starý řetěz připraven zlikvidovat novou rozetu a kolečko. Další možností jak prodloužit životnost řetězovky je nahrazení obyčejného motokrosového řetězu kvalitnějším těsněným řetězem. O-kroužkový řetěz má několikanásobně delší životnost a tím pádem také pomaleji ničí rozetu a kolečko. Při montáži řetězu se vždy ujistěte, že je správně instalována pérová spojka řetězu. Uzavřený konec spojky musí vždy směřovat proti směru pohybu řetězu, tak aby nemohlo dojít k zachycení a vyvléknutí sponky z řetězu. Pravidelně také kontrolujte stav pérové spojky. Při provozu v blátě dochází k pomalému obrušování řetězu. Tenká sponka může být zbroušená natolik, že praskne. V případě, že je pérová sponka obroušená, vyměňte ji ihned za novou. Pravidelně kontrolujte napnutí řetězu, příliš napnutý, nebo naopak volný řetěz způsobí jeho předčasné zničení. Důležité je také pravidelné mazání řetězu. Ideální čas pro mazání je ihned po jízdě. Očistěte řetěz od hrubých nečistot a aplikujte mazivo ve spreji. Řetěz rozehřátý jízdou umožní dokonalejší zatečení maziva dovnitř řetězu.