Motor musí pracovat v extrémních podmínkách. Je pod neustálým náporem špíny, prachu, bláta, pylů a dalších nečistot, které jsou v offroad podmínkách každodenním chlebem. Uvědomte si, že celý křehký mechanismus motoru chrání před těmito vlivy pouze malý kousek pěny. Dejte mu náležitou péči!

Pěnové filtry jsou relativně levnou variantou. Jsou omyvatelné a tím pádem opakovaně použitelné. Interval čištění filtru se liší podle prostředí, kde jezdíte. Sledujte aktuální stav zanesení filtru, a kontrolujte také jeho celkový stav. V průběhu času pěna filtru degeneruje a časem se začíná drolit.

 

 

 

Jak často kontrolovat filtr?

Doporučujeme kontrolovat filtr po každém dni ježdění. Ikdyž nejezdíte v extra prašném prostředí, může být filtr zanesen třeba semeny trávy, která značně omezují průchodnost filtru. Kontrola vám zabere pouze minutu. Navíc – spousta motocyklů nevyžaduje ke kontrole filtru ani nářádí.

 

 

 

Jak čistit filtr?

Prvním krokem by mělo být použití gumových rukavic. Čištění filtru je jedna z nejšpinavějších prací všech dob. Chraňte své ruce před agresivními čističi a nepříjemným zápachem.

Vyjměte filtr spolu s klecí z airboxu. Doporučujeme ucpat sací potrubí čistým hadrem, aby nedošlo k zanesení nečistot dovnitř, zatímco budete čistit filtr.

Používejte pouze doporučené čističe filtrů, které zaručují dostatečnou účinnost čištění a přitom nepoškodí filtr. Použitím agresivních látek, jako např. benzínu může dojít k poškození lepených spojů filtru i samotných stěn pěnového filtru, které se začnou drolit. Většina olejářských výrobců má ve svém programu speciální čističe na pěnové filtry, používejte je!

 

 

 

Jak postupovat?

V první fázi praní použijte doporučený čistič. Ulijte dostatečné množství čističe do kbelíku a filtr v něm jemně masírujte. Vyhněte se kroucení, nebo ždímání filtru. Mohlo by dojít k mechanickému poškození pěny. Vhodným doplňkem je plastová mřížka na dně kbelíku. Nečistoty klesnou na dno pod mřížku a čistící tekutina zůstává relativně čistá. Jednu várku čističe samozřejmě můžete použít opakovaně. Pro tyto účely je výhodný kbelík s uzavíratelným víkem.

Jakmile uvolníte z filtru nejhrubší nečistoty a mastnotu, propláchněte filtr pod proudem teplé vody.

Poté opět properte filtr v kbelíku s teplou vodou s příměsí saponátu. Můžete použít jakýkoliv domácí saponát na nádobí. Důkladně properte (opět pozor na mechanické poškození filtru) a na závěr opět propláchněte pod tekoucí vodou tak, abyste odstranili všechny zbytky saponátu. V této fázi by měl již být Váš filtr zcela čistý a měl by mít barvu jako nový filtr. Pokud se vám to napoprvé nepodařilo, opakujte celý postup. (anebo použijte nový filtr)

Jakmile je Váš filtr čistý, otřepejte z něj vodu (žádné ždímání!) a uložte jej na čisté, suché místo a nechte jej zcela vyschnout. V žádném případě nezkoušejte používat nebo olejovat vlhký filtr! Hrozilo by vážné poškození motoru.

 

 

 

Jak naolejovat filtr?

Zcela čistý a suchý filtr můžete opět napustit speciálním olejem na filtry. Existují přípravky ve spreji, i klasické oleje na nalévání. Použijte dostatečné množství přípravku a rovnoměrně rozmasírujte olej po celém vnějším plášti filtru. Správná aplikace zajistí bezvadnou funkci filtru a žádné nečistoty pak neprojdou filtrem do vašeho motoru. Na závěr můžeme nanést slabou vrstvu vazelíny na dosedací plochu filtru, to zajistí ještě lepší utěsnění systému.