VÝMĚNA BRZDOVÝCH DESTIČEK

Výměna brzdových destiček není nic složitého. Nicméně je potřeba provést vše naprosto správně. Přečtěte si pečlivě tento návod.

Brzdové destičky i brzdový kotouč jsou vystaveny silným třecím silám, které postupně vedou k jejich opotřebování. Míra opotřebení je dána stylem jízdy a vašimi návyky. Pro vaši bezpečnost je nutné pravidelně kontrolovat aktuální stav destiček i kotoučů. Sílu destiček je obvykle možné ověřit pohledem shora nebo zepředu, někdy je nutné demontovat kryt třmenu. Kontrolujte tloušťku obložení, které je nalepeno k nosné, kovové destičce. Obvykle jsou destičky vybaveny zářezy, které signalizují hranici opotřebení. Pokud je na svých destičkách nemáte, vyměňte destičky pokud tloušťka obložení klesne k hranici 2 mm. Kontrolujte také, zda se destičky sjíždějí rovnoměrně. Pokud tomu tak není, bude na vině zřejmě nefunkční plovoucí uložení třmenu, nebo přidřené pístky v brzdiči. Pokud plánujete delší cestu, vyměňte radši destičky dřív, ikdyž se zatím zdají v pořádku.

Kontrolujte také brzdové kotouče. Obzvláště moderní lehké kotouče podléhají značnému namáhání a opotřebení, když se do nich zakusují současné ultravýkonné čtyř nebo šestipístkové třemeny. Kontrolujte jejich tloušťku a rovnoměrnost sjíždění.

POZOR: v průběhu používání se na obvodu kotouče tvoří hranka (což už samo o sobě svědčí o značném opotřebení), která může zkreslit výsledek měření, pokud měříte klasickou šuplerou. Pro jistější výsledek změřte tloušťku kotouče ve středu jeho pracovní plochy, ideálně pomocí mikrometru nebo jiného měřidla ve tvaru písmena „C“. Nenechávejte tloušťku kotouče klesnou pod předepsanou míru opotřebení. Oslabené kotouče mají silný sklon k přehřívání a hrozí také poškození třmenu.

Demontáž

Jako první krok zakryjte nádrž a další lakované plochy v okolí brzdové nádobky hadrem. Zabráníte tím poškození laku v případě, že by došlo k úniku brzdové kapaliny z pumpy. Postavte motocykl stabilně, a tak aby brzdová nádobka byla vodorovně. Otevřete víčko brzdové nádobky a zhruba polovinu brzdové kapaliny odsajte pomocí stříkačky. V případě, že používáte brzdovou kapalinu déle než dva roky, bylo by lepší ji zcela vyměnit.

Uvolněte šrouby brzdového třmenu a demontujte třmen z vidlice. Vysuňte třmen z brzdového kotouče. Pomocí vhodného roztahováku (v nouzi pomocí dvou šroubováků) roztáhněte staré destičky od sebe tak, aby došlo k zatlačení brzdových pístků do třmenu. Dbejte na to, aby se pístky nevzpříčily. Sledujte průběžně hladinu kapaliny v nádobce, zatlačení pístků způsobí zvýšení hladiny. V případě potřeby odsajte přebytečnou kapalinu.

 

Demontáž destiček

Samotná demontáž destiček je snadná. Bývají zpravidla zavěšeny na jednom nebo dvou čepech, které jsou buď našroubovány do třmenu, nebo jsou zajištěny pružnými závlačkami jako na přiloženém obrázku. Odstraňte závlačky a vysuňte čepy. Pokud to jde ztuha, můžete si pomoc jejich vyklepnutím. Pozor: obvykle jsou zde použity také pružiny z drátu, nebo z plechu. Poznamenejte si jejich správnou pozici pro následnou montáž. Některé motocykly jsou vybaveny dodatečnými izolačními podložkami pod destičkami, které odstraňují pískání brzd. Nechte si je po ruce, k následné montáži.

 

Kontrola třmenu

Důkladně vyčistěte a zkontrolujte odstrojený brzdový třmen. Zejména zkontrolujte zda kolem pístků nedochází k prolínání vlhosti. To by znamenalo, že těsnění brzdových pístků jsou již nefunkční nebo špatně namontovány. Veškeré gumové těsnění a prachovky musí být pružné a bez poškození. Pokud tomu tak není, bude za potřebí vyměnit i tato těsnění.

K čištění třmenu použijte jemný mosazný nebo plastový kartáč a vhodný čistící přípravek. Čistič nestříkejte přímo na těsnění.

Instalace destiček

Před montáží nových destiček důkladně očistěte (nebo ještě lépe – vyměňte) čepy brzdových destiček. Na zadní stranu destiček můžete nanést měděnou pastu pro snížení tendence k pískání destiček. Ujistěte se, že se žádná pasta nedostala na pracovní plochu destiček. Tenkou vrstvičku pasty můžete aplikovat také na čepy destiček. Umístěte na destičky izolační podložky (pokud byly použity) a vsuňte destičky do třmenu tak, aby byly pracovní plochy destiček opřeny o sebe. Provlékněte destičkami jeden čep, umístěte správně tlačnou pružinu, zatlačte destičky proti pružině a zajistěte je druhým čepem. Zajistěte čepy novými pružnými závlačkami. Ujistěte se, že je vše složeno správně.

Montáž třmenu

Nasuňte brzdový třmen zpět na kotouč. Ujistěte se, že jsou brzdové destičky roztaženy na maximum. Pokud se Vám nedaří umístit třmen na kotouč, zřejmě došlo k částečnému vyjetí pístků. Budete je muset opět roztáhnout. K tomuto kroku použijte speciální přípravek, nebo dřevěné destičky, aby nedošlo k poškození nových brzdových destiček. Dbejte na to aby nedošlo ke vzpříčení pístků vlivem naklopení. Umístěte třmen do správné polohy a přitáhněte jej pomocí šroubů k vidlici. Používejte momentový klíč.

Stejným způsobem postupujte u druhého kotouče. Poté doplňte brzdovou kapalinu v nádobce až po značku Max a pomalým pumpováním natlačte kapalinu do celého systému. Bude to chvilku trvat, pokračujte, dokud páčka nezačne zabírat ve správné provozní poloze.

Proveďte krátkou zkušební jízdu. Poté zkontrolujte, zda se kotouč nebo třmen nepřehřívají. To by znamenalo, že pístky nechodí ve třmenu lehce a bude potřeba je znovu rozebrat (někdy stačí rozhýbat). Při prvních cca 100 km jízdy se pokuste vyhnout konstantnímu a silnému brždění. V tomto režimu by se mohla na povrchu destiček vytvořit sklovina, která by poté způsobovala pískání.

 

Přejeme úspěšné provedení výměny!