Nezapomeňte při práci vždy používat ochranné pomůcky.

 

Poznámka: Tento návod je pouze obecnou pomůckou a je možné, že postup prací u Vašeho motocyklu se může odlišovat. Ujistěte se vždy v konkrétním manuálu s dodržujte výrobce předepsané specifikace, postupy a dotahovací momenty.

 

Demontáž

Vyjměte z náboje levou i pravou rozpěrku. Jsou do gufera pouze nasunuty. Pečlivě je očistěte a prověřte, zda nejsou nadměrně opotřebeny. Kontrolujte obzvlášť v místě kontaktu s těsnícím guferem. Neměla by zde být patrná žádná vydřená drážka. Pokud jsou rozpěrky opotřebené, vyměňte je za nové. Bezvadný stav rozpěrek a gufer zásadně ovlivňuje životnost ložisek.

Demontujte brzdový kotouč, předejdete tak riziku jeho poškození.

Plochým šroubovákem vyloupněte těsnící gufero, dejte pozor na poškození naboje.

Zkontrolujte prstem stav ložisek, otáčejte vnitřním kroužkem. Pokud zde cítíte vůli, cukání nebo zasekávání vyměňte je spolu s gufery.

Zkontrolujte, zda není ložisko zajištěno segerovkou nebo jiným způsobem jištění. Segerovku vyjměte použitím speciálních kleští.

Honda CRF používá k zajištění ložiska speciální matici, jejíž demontáž vyžaduje originální přípravek. V případě nouze můžete použít malý sekáček a pokusit se matici vytočit jeho pomocí, ale buďte hodně opatrní a nepoškoďte náboj.

K demontáži ložiska je ideální použít originální přípravek, pokud jej nemáte opět použijeme dlouhý sekáček nebo kulatinu. Je důležité mít přípravek s ostrou hranou. Vložte přípravek do náboje a opřete hranu o vnitřní kroužek spodního ložiska.

Použijte kladivo a poklepávejte kulatinu. Přitom postupujte po celém obvodu ložiska, aby nedošlo ke vzpříčení. Tímto způsobem vyrazíte ložisko z náboje.

Upozornění: Ložisko, které demontujete tímto způsobem už v žádném případě nesmíte použít. Při demontáži dojde k jeho definitivnímu poškození a opakované použití by znamenalo velmi rychle zničení.

Po demontáži prvního ložiska vyjměte z náboje vnitřní rozpěrku. Poté vyražte druhé ložisko, zase pomocí přípravku nebo kulatiny. Zkontrolujte vnitřní rozpěrku ložisek. Zaměřte se především na její hrany. Ty musí být naprosto bez poškození a deformací. Ujistěte se, že rozpěrka má správnou délku, shodnou s novým dílem. Pokud použijete poškozenou nebo omačkanou rozpěrku, dojte ve velmi krátké době k opětovnému poškození nových ložisek.

Vyčistěte a zkontrolujte vnitřní plochy náboje. Jistěte se, že nedošlo k žádnému vybroušení materiálu. V tomto případě by nebyla nová ložiska usazena dostatečně pevně.

Montáž

Podle katalogu vyberte správná ložiska pro Váš motocykl. V nabídce máme také nové rozpěrky do ložisek, zamyslete se, zda nebude vhodné vyměnit i ty.

Pro usnadnění montáže vložte nová ložiska před montáží alespoň na hodinu do mrazáku.

Naneste tenkou vrstvu vazelíny po obvodu ložiska.

Nahřejte náboj horkovzdušnou pistolí, tato hra s teplotami velmi usnadňuje následnou montáž a snižuje riziko komplikací.

Otočte ložisko tak, aby označení výrobce a rozměru směřovalo ven. Pokud je jedno ložisko jištěno segerovkou, nebo maticí, namontujte jej jako první.

Vsuňte ložisko do náboje. Jakýkoliv tlak, nebo narážení směřujte VŽDY pouze na venkovní kroužek ložiska! Soustřeďte se na to, aby ložisko vjíždělo do náboje naprosto kolmo.

Použijte vhodný narážeč se správným rozměrem (shodným s průměrem venkovního kroužku ložiska) a usaďte ložisko do správné pozice. Ujistěte se, že ložisko sedí na svých dorazech. Pokud nemáte speciální přípravky, můžete použít vhodný ořech z gola sady.

Otočte kolo naopak a vsuňte do náboje rozpěrku.

Stejným způsobem namontujte do náboje i druhé ložisko. Ložisko naražte do polohy, kdy se jeho vnitřní kroužek opře o vnitřní rozpěrku. Pokud naistalujete ložiska příliš natěsno, dojde brzy k poškození nových ložisek.

Ujistěte se, že vnitřní rozpěrka není mezi ložisky příliš navolno. Pokud by tomu tak bylo, došlo by po dotažní osy kola ke značnému pnutí v nových ložiscích a velmi brzy by došlo k jejich poškození.

Instalujte zajišťovací závlačku nebo pojistnou matici.

Prstem vyzkoušejte, zda nová ložiska bezvadně chodí. Měla by se otáčet stejně lehce a plynule jako před montáží.

Nyní je čas na gufera, naneste tenkou vrstvu maziva na těsnící břity.

Nasuňte nová gufera do náboje tak, aby označení a popisy směřovaly ven.

Vhodným narážečem usaďte gufera do správné pozice. Je možné, že někteří výrobci motocyklu předepisují správnou hloubku pro usazení gufera.

Určete správnou stranu pro montáž vnějších rozpěrek.

Vsuňte rozpěrky do gufer. Namontujte zpět brzdový kotouč.

V zájmu prodloužení životnosti Vašich nových ložisek, omezte mytí tlakovou vodou v okolí veškerých ložisek. Tlakové myčky dokážou natlačit vodu skrz gufera přímo k ložiskům, to způsobí vznik koroze ložisek.