Výměna pístu na moderním 4T motoru je jedna z nejnáročnějších operací, ale se správnými znalostmi a kvalitním nářadím můžete provést tento zásah sami ve své garáži. Předtím než se pustíte do této opravy, vždy si pečlivě prostudujte servisní manuál ke svému motocyklu a postupujte podle pokynů výrobce. Najdete tam také potřebné hodnoty dotahovacích momentů a informace o speciálním nářadí.

   

POSTUP

  •   Chystáte-li se k jakékoliv opravě, připravte si dostatečný prostor pro práci. Začněte tím, že demontujete nádrž, sedlo, karburátor i s airboxem. Spoustu místa získáte také demontáží chladičů. Uvolněte a umístěte stranou také překážející kabelové svazky a lanka.

  •   Demontáž motoru z rámu není nutná, většina motocyklů umožňuje provést výměnu pístu přímo v rámu. Pokud máte speciální přípravek pro upnutí motoru na pracovním stole, bude samozřejmě Vaše práce pohodlnější.

  •   Dalším krokem je vypuštění oleje a chladicí kapaliny. Poté můžete začít s rozebíráním motoru.

  •   Demontujte servisní víčka z víka zapalování a víko ventilů.

  •    Vaším dalším úkolem bude nalezení horní úvrati pístu. K tomu Vám poslouží značky (rysky) na vačkách a na rotoru zapalování. Otáčejte pomocí nástrčkového klíče klikovkou, vždy ve směru otáčení motoru a hledejte správnou pozici. Zpravidla platí, že v okamžiku, kdy vidíte rysku na rotoru v kontrolním okénku, budou rysky na vačkách v rovině s horní hranou hlavy válce. (tuto výchozí pozici je možné u některých motorů zaaretovat proti pootočení)

  •   Zkontrolujte vůle na ventilech. Měly by se pohybovat v předepsaných mezích. Pokud jsou ventily bez vůlí, otočte klikovku ještě o jednu otáčku. Pokud jsou ventilové vůle v pořádku, uvolněte napínák rozvodového řetězu a povolte domečky vaček. V křížovém sledu.

  •   Odstraňte domečky vaček i samotné vačkové hřídele. Dávejte pozor na vodící válečky pod držáky vaček a také na pomocné půlkroužky, které jsou často použity. Rozvodový řetěz volně spusťte do šachty.

  •   Povolte a demontujte vnější M6 pomocné šrouby hlavy a válce.

  •   V křížovém sledu povolte šrouby hlavy. Vyjměte je i s měděnými podložkami.

  •   Nyní sejměte hlavu z válce. Pokud je připečena, můžete použít gumovou paličku pro její uvolnění. Hlavu zvedejte kolmo vzhůru, abyste nepoškodili vodící lištu rozvodového řetězu.

  •   Dále vysuňte válec z pístu. Opět opatrně zvedejte vzhůru, pozor na lišty rozvoďáku. Poté ihned ucpěte čistým hadrem vstup do klikové skříně. Zamezíte tak zanesení nečistot ke klikovce.

  •   Zkontrolujte rozvodový řetěz. Zaměřte se na jeho délku (porovnejte se servisním limitem natažení podle manuálu) a také ověřte jeho schopnost plynulého ohybu. Pokud se neláme plynule a zůstává kostrbatý, bude nutné ho vyměnit.

  •   Teď začneme s výměnou pístu. Nejdříve pomocí tenkého šroubováku vydloubněte segerovku jistící pístní čep. Dávejte pozor, aby Vám nespadla dolů do motoru! Jakmile je segerovka venku vytlačte pístní čep ven z pístu. Obvykle to jde rukou pomocí kulatiny vhodného průměru. Pokud je pístní čep natěsno, použijte stahovák (stačí dlouhý šroub a soustava podložek) pro jeho vytlačení. Nezkoušejte pístní čep vyklepnout – hrozí riziko poškození ojnice. Po vytlačení čepu sundejte píst z ojnice.

  •   Připravte si nový píst, namontujte na něj pístní kroužky a jednu zajišťovací segerovku pístního čepu. Potřete pístní čep motorovým olejem a provlékněte jej skrz píst a ojnici. Zajistěte druhou segerovkou. Toto je choulostivá operace, která vyžaduje šikovné ruce. Dávejte pozor, aby Vám segerovka nespadla do prostoru klikové hřídele – to by byla nepříjemná komplikace. Správnou orientaci pístu ověřte v manuálu. Ve většině případů platí – šipkou k výfuku!

  •   Vložte na klikovou skříň nové těsnění pod válec.

  •   Naneste vrstvu motorového oleje do pracovního prostoru válce. Teď je na řadě zřejmě nejsložitější a klíčová operace celé výměny – nasunutí válce na nový píst. Nastavte si polohu pístních kroužků tak, aby jejich spoje nebyly přímo nad sebou, zmáčkněte pístní kroužky do drážek v pístu a opatrně nasunujte válec na píst. Musíte uhlídat, aby kroužky zůstaly ve správné pozici (nesmíte je skřípnout), dále hlídejte správnou polohu pístu (nesmí jít nijak zešikma) a také dávejte pozor na vodící lišty rozvoďáku. Tahle operace se Vám napoprvé bude dělat lépe ve dvou lidech. Před usazením válce na blok motoru nezapomeňte odstranit hadr, kterým jste měli ucpaný vstup do klikovky! Postupujte pomalu a opatrně, vše musí proběhnout lehce, bez násilí.

  •   To nejtěžší máte za sebou! Teď zkuste pomalu protočit motorem, a vyzkoušejte zda píst běhá ve válci rovnoměrně a bez jakéhokoliv drhnutí. Použijte nástrčkový klíč. Dávejte přitom pozor na rozvodový řetěz – přidržujte ho rukou nahoře, aby nedošlo k jeho namotání na spodní ozubené kolečko. Natočte klikovku tak, aby byl píst v horní úvrati.

  •   Použijte nové těsnění pod hlavu, umístěte hlavu na válec a přitáhněte šrouby hlavy v křížovém sledu na moment předepsaný výrobcem.

  •   Zkontrolujte, popřípadě namontujte vodící lišty rozvoďáku. Pomocí magnetu vytáhněte rozvodový řetěz nahoru a pomocí drátu ho bezpečně zavěste nahoře. Poté opět zkontrolujte, zda je píst stále v horní úvrati.

  •   Nainstalujte zpět vačkové hřídele. Začněte u výfukové vačky. Dbejte na správné napnutí řetězu a správnou pozici značek (obvykle jsou rysky na vačkách v rovině s hlavou). Správně instalované vačky lehce přemázněte motorovým olejem a zajistěte je pomocí horních misek. Zde pečlivě dotahujte na moment předepsaný výrobcem.

  •   Nyní naistalujte napínák rozvodového řetězu a ověřte, že došlo k napnutí řetězu. Opatrně pomocí klíče protočte motor o jednu otáčku a ověřte, že značky na rotoru i na vačkách jsou ve správné pozici.

  •   Namontujte zpět víko ventilů.

  •   Pokud máte motor úspěšně zadeklován, namontujte zpět všechny další součásti, zapojte kabeláž, naplňte chladiče kapalinou a motor motorovým olejem.