Výměna řetězové sady

 

 

 

Dříve nebo později bude každý motocykl s řetězem vyžadovat jeho výměnu. A nejlépe výměnu celé řetězové sady. Jakmile zjistíte, že je řetěz vytahaný a prověšený, je pravděpodobné, že se hlásí o výměnu. V takové fázi už výměnu řetězu příliš neodkládejte – vytahaný řetěz se opotřebovává násobně rychleji než řetěz nový.

 

 

 

 

Výměna řetězové sady není nic složitého, ale vyžaduje to mít základní potřebné vybavení. Bez nýtovačky řetězu se neobejdete. Vhodné je také použití momentového klíče a rázového utahováku – použijeme ho naopak k povolování šroubů.

 

 

 

 

Při výměně řetězové sady začněte předním kolečkem. Zablokujte zadní kolo (pomocí brzdy) a uvolněte šrouby na předním kolečku. Pokud zjistíte, že jsou šrouby zalepené, zkuste je nahřát horkovzdušnou pistolí. To by mělo pro uvolnění lepidla stačit. Pokus o uvolnění šroubů poklepem moc nedoporučuji. Všechny rázové síly se přenesou do převodovky, která není na zatížení v tomto směru nijak připravena. Pokud je přední kolečko uchyceno jednou centrální maticí, bývá tato zpravidla zajištěna plechovou zahnutou podložkou. V tomto případě je nejelegantnější použití pneumatické pistole pro povolení matice.

 

 

 

 

Po uvolnění předního kolečka můžete rozpojit řetěz. Použijte vhodnou nýtovačku. Pro usnadnění práce můžete lehce odbrousit deformovanou část starých nýtů. Řetěz, který půjde rovnou do koše, můžete rozříznout rovnou.

 

 

 

 

Nyní je čas na řetězová kola. Dokončete výměnu uvolněného předního kolečka. Pro správnou funkci dodržte postup doporučený výrobcem (tzn. lepení šroubů, výměna zajištovací podložky, apod.) Správné dotažení šroubů provedete pomocí momentového klíče, až bude opět namontován nový řetěz.

Vyjměte zadní kolo z motocyklu a pustíme se do výměny rozety. Ta bývá zpravidla uchycena pomocí samojistících matic. Některé motocykly mají rozetu uchycenou přímo do náboje, jiné používají samostatný unašeč. Postup výměny je však stejný. Uvolněte matice, instalujte novou rozetu a přitáhněte ji zpět pomocí momentového klíče. Ideální je vyměnit spolu s rozetou i spojovací materiál.

 

 

Teď vás čeká velký krok, instalace nového řetězu. Nejdříve se ujistěte, že máte připravený řetěz ve správné délce (buď podle katalogu, nebo porovnáním počtu článků se starým řetězem). Nasaďte řetěz na namontovaná řetězová kola. Pomůže Vám, když oba volné konce řetězu zaháknete na zuby rozety, těsně vedle sebe. V balení řetězu najdete spojku s mazivem a těsnícími kroužky. Naneste vrstvu maziva na čepy spojky a na vnitřní plochu těsnících kroužků. Dva těsnící kroužky navlékněte na čepy spojky a nasuňte spojku zezadu do otvorů v řetězu. Mělo by to jít lehce. Přiložte zbylé dva těsnící kroužky a zaklopte destičkou spojky. Lehce nasuňte destičku na čepy – tady už to rukou nepůjde, můžete si pomoci např. sikovkami.

 

 

 

Nyní pomocí nýtovačky nalisujeme destičku spojky do správné pozice. Tahle operace je zvlášť důležitá. Dbejte na to, aby byl spojovací článek stejně široký jako celý řetěz. Příliš volná spojka by mohla zachytávat o výčnělky, naopak příliš slisovaná spojka nebude mít požadovanou lehkost pohybu.

 

 

 

 

Dalším krokem je rozlisování konců čepů. Pomocí profi nýtovačky rozmáčkněte konce čepů tak, aby se materiál lehce „rozbalil“. Dbejte na to, abyste při nýtování nerozhodili hodnotu šířky řetězu, kterou jsme nastavovali v předchozím kroku. Po roznýtování vyzkoušejte, zda řetězu zůstala požadovaná pohyblivost!

 

 

 

 

Nakonec dotáhněte na předepsanou hodnotu přední kolečko, nastavte správné napnutí řetězu a dotáhněte zadní osu. Vaše nová řetězová sada je připravena pro sametový a tichý provoz po tisíce kilometrů.

 

 

 

 

 

PS: po prvních cca 500 km zkontrolujte napnutí řetězu. U některých variant se stává, že ze startu dojde k jendnorázovému vytáhnutí řetězu, které je potřeba vyřešit dopnutím. Potom už ale řetěz drží.

 

 

 

Přejeme spoustu bezpečných kilometrů!