Výměna spojkových lamel

 

Výměnu spojkových lamel na běžném motocyklu jistě zvládnete sami. Tato procedura se dá při troše základní šikovnosti a vybavení lehce zvládnout během 2 hodin. Přesto je zde několik zásad a procesů, které budete muset dodržet. Pojďme si je projít.

 

 

 

1)      Začneme olejovou náplní. U některých motocyklů je spojkové víko umístěno tak šikovně, že nebudete muset olej vypouštět. Stačí opřít motocykl o boční stojan a hladina oleje sjede pod okraj víka. U lehčích motocyklů (u motokrosů běžně) je možné položit celý motocykl na bok – spojkovým víkem nahoru – a nemusíte se trápit s vypouštěním oleje. POZOR – pokud měníte spojkové lamely z důvodu spálení starých lamel, pravděpodobně budete mít olej v motoru kontaminovaný poškozenými lamelami, takže se stejně jeho výměně nevyhnete.

 

 

2)      Odstraňte všechny šrouby spojkového víka a uložte si je přehledně na čistý hadr. Ušetříte si tak pracné dohledávání správné délky při následné montáži. Pokud je spojka ovládána lankem ze strany spojkového koše, uvolněte lanko z táhla.

 

 

3)      Lehounkým zapáčením uvolněte víko z motoru. Některé motory mají speciálně pro tyto účely zesílené plošky pro usazení tenkého šroubováku. Víko sundejte opatrně, s ohledem na těsnění. Přestože většina jezdců používá staré těsnění opakovaně, doporučujeme nákup nového těsnění, aby byla zaručená spolehlivá těsnost v budoucnu.

 

 

4)      Uvolněte 4-6 šroubů se spojkovými pružinami. Obvykle nejsou moc utažené, takže by měly jít odškubnout i bez zajišťovacích přípravků. Pokud je to potřeba, můžete si pomoc zapřením vhodného přípravku mezi ozubení koše. Vyjměte šrouby spolu s pružinami.

 

 

5)      Poznačte si polohu přítlačného talíře vůči spojkovému koši. U některých modelů je nutné dodržet správnou polohu, jinak přítlačný talíř neusadíte správně. Vyjměte přítlačný talíř a odložte jej bokem. Ujistěte se, že vnitřní ložisko nevyjelo a je na svém místě.

 

 

6)      Pomocí háčku vytáhněte všechny spojkové lamely a plechy ze spojkového koše. Opět si poznamenejte správnou pozici každé lamely. Některé motocykly používájí lamely o různých průměrech a je velmi důležité dodržet správné pořadí při následné montáži.

 

 

7)      Pečlivě zkontrolujte odstrojený spojkový koš. Pokud na něm najdete záseky nebo drážky, bylo by vhodnější celý koš vyměnit. Požádejte zkušeného mechanika o posouzení. Opotřebovaný spojkový koš bude i po osazení novou sadou lamel vykazovat škubavý záběr a necitlivé ovládání spojky.

 

 

8)      I v případě, že měníte pouze třecí lamely, určitě zkontrolujte i ocelové plechy mezi nimi. Změřte jejich tloušťku, ale především na rovné desce nebo na skle ověřte, zda nejsou zkroucené. Pokud nedoléhají celou plochou k podložce, neváhejte a vyměňte je také. Ušetříte si práci s druhou demontáží navíc.

 

 

9)      Nové spojkové lamely je nutné před montáží nechat nasáknout olejem. Ideální je naložit je do oleje den před montáží. Pokud spěcháte, nechte je v oleji alespoň hodinu. Jinak riskujete předčasné spálení nových lamel. Lamely i plechy ukládejte do koše ve stejném pořadí, jak byly uloženy v původním stavu.

 

 

10)   Pokračujte přítlačným talířem (dodržte správnou pozici) a šrouby s pružinami. Rovněž u pružin ověřte jejich aktuální stav a porovnejte s manuálem. Pokud pružiny nemají požadované parametry, vyměňte je za nové. Doporučujeme dotahovat tyto šrouby pomocí momentového klíče. Často se stává, že se tyto šrouby přetahují a tím se poškozuje spojkový náboj.

 

 

11)   Očistěte spojkové víko od zbytků starého těsnění. Můžete použít vhodnou škrabku, avšak postupujte opatrně, aby nedošlo k poškození dosedací plochy. Použijte nové těsnění a víko pomocí šroubů namontujte. Opět můžete použít momentový klíč.

 

 

12)   Zahákněte spojkové lanko zpět do táhla a nastavte správnou vůli na páčce. Pravděpodobně bude vůle rozhozená, to odpovídá opotřebení starých lamel.

 

 

13)   V případě, že jste vypouštěli olej – doplňte na správnou úroveň olej a můžete vyrazit.

 

Přejeme úspěšné spojkování!