Pokud jste právě investovali tučnou částku do nákupu nové motorky nebo do generálky motoru, určitě teď budete chtít udělat vše správně hned v prvních fázích záběhu motoru. Máme pro Vás pár tipů, které mohou pomoci správnému zaběhnutí syrového motoru.

 

Není nic špatného na tom, používat závodní motor tvrdě. Koneckonců – motor je vyvíjen pro provoz právě v takovém režimu a sám vám dá najevo, že se mu nelíbí jezdit na půl plynu. A to tak, že produkuje nadměrné množství kouře, zanáší se karbonem a selhává svíčka.

 

U nového nebo repasovaného motoru je ale vhodné před provozem na limitu projít fází záběhu. Existuje spousta metod jak záběh motoru provádět, každý má svou fintu. Podělíme se s Vámi o pár klíčových tipů, které vám pomohou syrový motor správně zaběhnout.

 

CO SE DĚJE V MOTORU PŘI ZÁBĚHU

Všechny součásti motoru a převodovky potřebují určitou dobu na to, aby si v motoru správně sedly a prošly procesem „usazení“.

V převodovce mohou existovat ostré hrany z výroby, které se obrousí až po určité době provozu (proto je první výměna oleje nastavena poměrně brzy – dřív než všechny další plánované výměny). Spalovací prostor také vyžaduje pár minut provozu, než si všechny díly sednou. Ideální metodou je provedení několika cyklů zahřátí na provozní teplotu a následnému vychladnutí motoru. To zaručí, že všechny části projdou základním záběhem.

 

KOVANÉ x LITÉ PÍSTY

Existují dva typy pístů: kované a lité. Oba druhy vyžadují záběh stylem zahřátí x vychladnutí, ale pokaždé je to z jiného důvodu.

 

Lité písty – jsou běžnější a jsou použity u většiny motocyklů jako originální díl. Záběh se zde týká hlavně pístních kroužků, které se musí přizpůsobit stěnám válce. Nový válec je lehce drsnější, než válec vyhlazený několika hodinami provozu a vaše pístní kroužky potřebují projít několika cykly zahřátí, než si řádně sednou a vytvrdí se. Pokud přeskočíte tento cyklus postupného záběhu, riskujete předčasné opotřebení pístních kroužků, které může vést až k prasknutí kroužku a poškození motoru.

 

Kované písty – při výrobě kovaných pístu je nahřátý kov vysokým tlakem napěchován do formy a tvaru pístu. Protože se při výrobě nezahřívá rovnoměrně, může dojít k tomu, že různé části pístu mají různou hustotu. Při prvním startu kovaného pístu v motoru proto dochází k tomu, že se píst neroztahuje rovnoměrně. Pomalé zahřívání motoru a střídání cyklů zahřívání a ochlazovaní pomůže postupnému přesnému usazení pístu v prostoru válce. Pokud tuto fázi zanedbáte, může se stát, že se píst ve válci zasekne natvrdo, což je to poslední co si přejete!

 

JAK POSTUPOVAT PŘI ZÁBĚHU

Zde je návod, jak na to:

  • 1)    Motocykl na stojánku. Nastartujte motor a nechte jej zahřát na provozní teplotu (horní část chladičů bude horká na dotek)

Nenechávejte motor běžet ve stejných otáčkách! Ideální je lehce vrkat na plynu v otáčkách v cca první třetině rozsahu a jednou za čas propláchnout motor lehce vyššími otáčkami. To zabrání zanášení svíčky. Nevytáčejte ale motor k maximálním otáčkám. To vše bez zátěže – na stojánku. Když motor dosáhne provozní teploty (cca 3 – 5 minut), vypněte motor a nechte kompletně vychladnout. Alespoň hodinu.

 

  • 2)    Nastartujte motocykl na stojánku, nechte jej zahřát a vemte jej na krátkou projížďku.

Stále dodržujte pravidlo střídání otáček a nevytáčení k maximu. Jezděte cca 15 minut, střídejte otáčky a převodové stupně. Ideálně někde na silnici nebo po louce, aby motor mohl jít stále lehce. Jezděte cca na půl plynu a občas ho protáhněte na ¾. Po 15 -20 minutách motor vypněte a nechte zcela vychladnout, ideálně opět alespoň hodinu.  Čas čekání můžete věnovat kontrole motocyklu, zkontrolujte množství chladicí kapaliny a oleje, zkontrolujte všechny šrouby, které jste při GO povolovali, zkontrolujte těsnost motoru.

 

  • 3)    Nastartujte motocykl, nechte zahřát a vyražte na další zajížděcí vyjížďku.

Tentokrát už můžete motor zdravě vytáčet, opět střídejte všechny otáčky a převody. Jezděte na ¾ plynu a občas už i na plný plyn. Motor ale nedržte v maximálních otáčkách déle než 1 sekundu. Po 15 minutách motocykl vypněte a nechte kompletně vychladnout.

 

  • 4)    Můžete vyrazit na vyjížďku v plném závodním tempu. Motor je připraven na maximální zátěž.

Všechny součásti prošly procesem záběhu a zahřívání a jsou v plné kondici pro maximální nasazení. Užijte si první vyjížďku.

 

Po této první jízdě v normálním režimu doporučujeme provést výměnu oleje (u 4T i filtru). Váš olej bude po fázi záběhu pravděpodobně kontaminován drobnými částečkami, které se při procesu záběhu uvolnily. Teď už je Váš motocykl kompletně připraven pro závodní nasazení.