Zadření motoru je snadno rozpoznatelná věc. Příznaky jsou klasické: ráno nastartujete motorku a vyrazíte na zahřívací jízdu. Dva týdny jste nejezdili, chcete to prohnat, tak přidáte plyn a rozjedete to naplno po polní cestě. Všechno je v pořádku, motor silně táhne, když najednou ztichne a vypne. Nejen, že se vypne, jako kdybyste ho vypli na chcípáku nebo spadla fajfka ze svíčky – motor se úplně zasekne a zastaví. Řečeno jazykem dvoutaktů – zakousne se. Gratulujeme – právě jste zadřeli.

Je jasné, že zadření motoru vám zkazí náladu, ale nesvádějte to na motorku. Tento složitý stroj, plný  součástek pouze reaguje na váš přístup. Něco v údržbě jste zanedbali, a vztek na motorku nic nezlepší. Berte to jako příležitost pro vstup do elitní společnosti lidí, kteří už to zažili a znají. Tahle nová zkušenost vám teď může hodně naučit o správné péči a provozu dvoutaktu.

Co čtyřtakty?

Nezadírají se také čtyřtakty? Ale ano, ovšem ne tak často a radostně jako dvoutakty. V tomto článku zůstaneme u dvoutaktů, ale stejné základní principy platí i pro 4T motory. Přehřívání, špatné mazání nebo nesprávně nastavená směs bude mít vliv na jakýkoli motor.

OK, co se tedy stalo?

Příčinou zadření motoru číslo jedna bývá špatná údržba. Pokud jste nikdy neotevřeli motor, abyste zkontrolovali provozní vůle, pokud necháte příliš opotřebovat pístní kroužky, pracovní vůle se stanou příliš volnými a píst má prostor pro viklání ve válci a může se zaseknout.

Stejně tak pokud nerozeberete karburátor, abyste vyčistili nečistoty v plovákové komoře (po jízdě v blátě a vodě, nebo při zanesení nečistot do nádrže), mohou se velmi snadno zanést trysky. Zacpané trysky způsobí rychlé ochuzení směsi, které může velmi rychle způsobit zadření.

Další příčinou může být špatné nastavení karburátoru. Celou sezonu vesele jezdíte. Ke konci léta se zdá, že motor už neběží tak dobře. Není to nic hrozného, ale už je prostě tupější. Tak se rozhodnete, že motor potřebuje přetryskovat. Vyměníte hlavní a volnoběžnou trysku za menší, a vypadá to, že problém je vyřešen. To může být ale chyba. Ke konci sezony bývá chladnější vzduch (hustější), takže pokud budete zasahovat do trysek, správnou cestou by bylo naopak obohacení směsi. Pravá příčina poklesu výkonu je spíše opotřebený píst a kroužky, ale díky chudší směsi se může zdát, že problém s výkonem je vyřešen. Pokud ale máte štěstí, vydrží píst do konce sezony, a pak motorku na zimu odložíte. S příchodem jara přemýšlíte jak motorku připravit na sezonu a rozhodnete se konečně pro výbrus, nebo výměnu pístu (u válců s nikasilem). Všechno uděláte, motorka je připravená a vyrazíte na první jízdu, a po třech kilometrech se nový motor s chutí zakousne. Proč? Protože jste měli krásně těsný píst s kroužky, plnou kompresi, ale neobtěžovali jste se vrátit trysky v karburátoru zpět na tovární hodnotu. Bylo to příliš chudé – zadřeli jste.

Pravdou je, že existují stovky způsobů jak zadřít motor, a většina je způsobena nějakou formou nedbalosti.

Například:

- Málo, nebo žádný olej v benzinu. Pokud pojedete na čistý benzin bez oleje, zakousne se to určitě. Použití příliš malého množství oleje, nebo použití nesprávného typu je stejně velkým rizikem.

- Příliš vysoké otáčky v nesprávnou dobu. Provoz na plný plyn hned po studeném startu je jasnou pozvánkou ke katastrofě. Minuta nebo dvě zahřívacího procesu výrazně prodlouží životnost motoru.

- Netěsný systém přívodu vzduchu. Potrhaná těsnění, díry v sacím potrubí, ohnutá nebo zdeformovaná sací příruba, vadná gufera na klice nebo špatné těsnění na vršku motoru mohou způsobit vnikání nežádoucího vzduchu do spalovacího prostoru, což povede k ochuzení směsi a vy už víte co chudá směs způsobí.

- Provozní vůle jsou příliš těsné. Provedením nesprávné volby velikosti pístu může dojít k tomu, že provozní vůle nebudou dostatečné. To může způsobit zadření motoru.

- Nefunkční chlazení. Správné chlazení je nutnou složkou pro provoz motoru. Zkontrolujte správné množství chladicí kapaliny a funkčnost vodního čerpadla. Pokud motor nemá chlazení ve 100% kondici, velmi rychle dojde k přehřátí jednotlivých součástí a motor se zasekne.



Věděli jste, že k zadření motoru může vést tolik cest? Než však ze strachu od dvoutaktních motorů utečete, měli byste vědět, že vyhnout se zadření není zas tak složité. Pokud používáte správné palivo, správné množství kvalitního oleje, dáte si čas na zahřátí motoru, nebudete provádět nesmyslné změny na tryskách v karburátoru a provedete včas výměnu pístu na chrastícím motoru, nikdy se nemusí stát, že se Váš motor zadře.



wnEN0uTwpGLC-J8OCtRbFikUYx_LgvxS3YYW82daQMmTZ1YX2ktfkntts3Svujso7Ai9xeLgln--Uog7